Af årsager, som jeg ikke kender alle detaljer omkring, så er flere af de oprindelige projekter skrinlagt for mange år siden. Jeg har et vist kendskab fra Anders Nyvig’s tegnestue, der har tegnet hovedparten af det overordnede vejnet i samme periode, jeg var ansat i virksomheden. Jeg fulgte levende med. Det var jo lokale vejnet for os alle.
En af de skrinlagte projekter med konsekvens for Kokkedal var Ådalsvejs forlængelse til Motorvejen. Ved en folkeafstemning i Hørsholm i 1975-76, var der stort flertal imod. Vejen skulle gå vest om Hørsholm, langs med Åen - et utroligt frodigt, grønt og smukt område.
Indføring af ”Vestomfartsvejen” blev erstattet af Hørsholm Allé, ført rundt om Birkeparken og op til krydset ved Bybjergvej/Usserød Kongevej - vest og nord om Hørsholm Midtpunkt. Konsekvensen heraf kender vi alt for godt. En løsning, der aldrig bliver tilfredsstillende.
Det overordnede mål i den oprindelige plan var, at tage trykket af Usserød Kongevej, der indeholder alle 3 vejelementer:
I konsekvens af, at det projekt ikke lykkedes, har man i dag (ved midterrabat) forhindret de overhalinger, der ofte forekom i midterbanen med utrolig farlig trafik til følge. Det har ikke på nogen måde ændret på den meget kraftige myldretidstrafik, der kører gennem Hørsholm morgen og aften. En på mange måder uønsket trafik fra områder nord for Hørsholm.
Et andet projekt, der heller ikke blev ført ud i praksis var Højmosens forlængelse til Egedalsvej. Den vej skærer 4-sporet igennem det gamle Kokkedal mellem Jellerød Park og Skoven. Egedalsvej (som 4-sporet vej) skulle bryde gennem til Skovbrynet og via Broengen og gennem Jellerød Have som en bred vej (måske 4-sporet). Egedalsvej tilslutning til Lågegyde skulle være bred vej med plads til gennemfart. Lågegyde skulle rettes ud, så farten til Strandvejen kunne holdes.
Resultatet af denne løsning var, at det gamle Kokkedal blev skåret i stykker som en anden lagkage både langs skovkanten i nord/syd retning og i øst/vest retning ved Skovbrynet. Jellerød Haves i forvejen lukkede miljø blev total ødelagt.
Kigger man på fordelen for andre i Kokkedal i forhold til ødelæggelserne af de gamle områder, der nu ligger som lukkede veje (som alle andre områder er anlagt i Kokkedal) er det forståeligt, hvis det er vurderet, at denne gennemfartsvej med stor hastighed - gennem de gamle områder var i overkanten af det rimelige. Jeg mener, det er begrundelsen for, at den aldrig er gennemført. Det er begrundelsen for, at den aldrig bør gennemføres.
Ådalsvej skulle være bred vej, der blev ført i lige linie via bro over Kystbanen og med fortsættelse på det grønne braklagte område, der ligger mellem nyttehaverne og Slotsbakken. Via en vejsløjfe skulle beboere på stikveje fra Lågegyde og Jellerød-gårdsvej have etableret adgang via et lukket blind vejstykke. For enden af Slotsbak-ken skulle den eksisterende Lågegyde rettes ud i S-svinget og som bred og vej og føres ind i den eksisterende Lågegyde.
Kokkedal Øst nordlige del har flere muligheder for at komme rundt:
Lågegyde, Ullerødvej, Holmegaardsvej - forlængelse til Kongevejen.
Kokkedal Øst sydlige del kan afvente Byplan- og Lokalplanforslag for Hørsholm Kommune. Gennemføres planerne for Kokkedal Øst i Hørsholm, kommer der ved broen over Kystbanen en ny stor bro og en stor rundkørsel (for lastbiler og busser) på østsiden af banen med adgang til Lågegyde. Den plan er ikke modtaget med særlig begejstring hos Hørsholm’s borgere. Den er genstand for høring. Broen over banen skal DSB betale.
Der er 2 yderligere dokumenter 1) konsekvens for Jellerød Have og det Gamle Kokkedal 2) vitalisering Holmegårdscentret mv. Se dem på vores hjemmeside www.jellerodhave.dk eller på Karlebo Kommunes hjemmeside.
Med venligste hilsner
Jette Ankerstjerne